Zorg
Beste ouder
Beste leerling
Welkom bij het Scheppersinstituut. Fijn dat je voor ons koos! We hopen dat jij je hier welkom voelt. Onze school is heel divers. Iedereen is anders, en dat is precies wat ons zo sterk maakt. Samen bouwen we aan een plek waar alle leerlingen hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Ons doel? Ieder kind de beste kansen bieden om succesvol te zijn, op school en in het leven.
Deze gids is er om je te helpen. Je leest hierin:
- Hoe we brede basiszorg aanbieden, met aandacht voor taal, wiskunde en welzijn;
- Hoe we leerlingen met specifieke noden ondersteunen, zoals ex-OKAN-leerlingen en leerlingen met leer- en ontwikkelingsstoornissen;
- Welke extra initiatieven we hebben, zoals de huiswerkklas, GOK-lessen en taalprojecten;
- Hoe wij samenwerken met ouders, het CLB en andere partners.
Op Scheppers geloven we dat goed onderwijs begint met samenwerken. Op de volgende bladzijde vind je de organisatiestructuur van onze zorg. Ons hele team zet zich in om ervoor te zorgen dat iedere leerling zich goed voelt en de beste kansen krijgt. Heb je na het lezen van dit document vragen, zorgen of ideeën? Laat het ons dan zeker weten.
De directie en leerkrachten

Zorg op onze school: hoe wij elke leerling ondersteunen
We willen dat elke leerling zich goed voelt en vlot kan leren. Daarom werken we met een zorgcontinuüm: een plan dat zorgt voor de juiste ondersteuning op het juiste moment. Er zijn vier niveaus:
- Brede basiszorg: zorg voor alle leerlingen.
- Verhoogde zorg: extra hulp binnen de klas.
- Uitbreiding van zorg: samenwerking met experts als extra hulp nodig is.
- Individueel aangepast curriculum: voor leerlingen met een specifieke leerweg.
Brede basiszorg: ondersteuning voor iedereen
Kleine klassen en een vaste structuur
We houden onze klassen zo klein mogelijk. Zo krijgt elke leerling de aandacht die hij of zij verdient. Daarnaast werken we met een vaste huisstijl:
- duidelijke afspraken
- herkenbare lay-out van cursussen, toetsen en examens
- heldere uitleg en positieve feedback
Taal als prioriteit
Sterke taalvaardigheid helpt bij alle vakken. Daarom kiezen we voor:
- extra uur Nederlands in alle richtingen
- project Week van de Geletterdheid met functioneel lezen
- actie Voorleesweek en Wereldboekendag voor extra leesplezier
- woordenschattraining per graad, aangepast aan de leerbehoeften
Leren leren
- Posterproject met studietips
- “Scheppers’ assistent” per graad met nuttige studietips
- Studietips gekoppeld aan rapporten
Een veilige sfeer in de klas
Wie kan helpen?
- klastitularis: eerste aanspreekpunt voor schoolwerk en klassfeer
- vertrouwensleerkracht: voor persoonlijke of gevoelige problemen
- leerlingencoördinator: bij grotere problemen of als er een plan nodig is
- directie: als extra ondersteuning of beslissingen nodig zijn
Niemand staat er alleen voor!
Extra ondersteuning bij vakken
- screening bij de start van het schooljaar voor basisvaardigheden
- vakleerkrachten bieden extra oefeningen en tips
- gratis digitale remediëringstools voor taal en wiskunde
- studiemappen met extra materiaal voor tijdens de studie-uren
- leeskasten op elke campus met inspirerende boeken
Verhoogde zorg: extra ondersteuning
Soms is de basiszorg niet genoeg. Dan zijn er extra maatregelen:
- GOK-lessen (extra lessen in kleine groep voor Nederlands, Frans,
Engels, wiskunde en economie)
- Inlooplessen (voor derde graad: ondersteuning op aanvraag)
- Huiswerkklas voor ex-OKAN-leerlingen
- Duidelijke protocollen voor zorgleerlingen en ex-OKAN-leerlingen
- Persoonlijke begeleiders voor leerlingen met extra zorg
Maatregelen worden besproken met de leerling, ouders en leerkrachten. De klassenraad keurt ze goed en we evalueren ze regelmatig.
Uitbreiding van zorg: samenwerking met experts
Als de verhoogde zorg niet volstaat, schakelen we externe experts zoals het CLB in. Dit kan betekenen:
- aangepaste lessen of hulpmiddelen
- extra tijd of ondersteuning bij examens
- individuele trajecten op maat
We zoeken samen naar de beste oplossing voor elke leerling.
Individueel aangepast curriculum
Voor sommige leerlingen is een standaardprogramma niet haalbaar. In dat geval kan het curriculum worden aangepast:
- schooljaar spreiden over meerdere jaren
- online les volgen via Bednet of tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH)
- aangepaste examens, zoals mondelinge examens of examens in een
rustige ruimte
Zo krijgt iedere leerling de kans om verder te groeien op zijn of haar eigen tempo. Met deze aanpak zorgen we ervoor dat elke leerling zich ondersteund voelt en het beste uit zichzelf kan halen!