Alternatieve opdrachten: leren door bij te dragen

Soms is het op school nodig om leerlingen even te laten stilstaan bij hun gedrag of bij fouten waaruit ze kunnen leren. Dat moment van reflectie zien we als een waardevolle leerkans. Sinds dit schooljaar werken we daarom binnen het beleid van onze school vaak met alternatieve opdrachten in plaats van de klassieke strafstudies. Zo willen we leerlingen niet enkel laten nadenken over wat er misliep, maar hen ook de kans geven om een positieve en nuttige bijdrage te leveren aan partners in onze schoolomgeving.

In de derde graad zetten we dit initiatief kracht bij door samen te werken met WZC De Pelikaan in Deurne. Elke woensdagnamiddag trekken vier leerlingen die anders een klassieke strafstudie zouden volgen, naar het woonzorgcentrum om daar ondersteuning te bieden aan het personeel en de bewoners.

Vooraf krijgen de leerlingen een informatiesessie over dementie of over de werking van het woonzorgcentrum. Vervolgens helpen ze, samen met het personeel, bij animatieactiviteiten voor de bewoners. In oktober maakten onze leerlingen bijvoorbeeld een herfstcollage en namen ze deel aan een speeddate, waarbij er fijne gesprekken ontstonden en mooie ontmoetingen plaatsvonden tussen jong en oud. Na afloop is er telkens ruimte voor reflectie en evaluatie, zodat de leerlingen kunnen nadenken over wat ze geleerd en ervaren hebben.

Deze waardevolle samenwerking wordt begeleid door mevrouw Öztürk, die de leerlingen ondersteunt tijdens deze leerzame namiddagen. De eerste reacties zijn bijzonder positief, zowel van het personeel en de bewoners van De Pelikaan als van onze eigen leerlingen.

We zijn trots dat we via dit initiatief kunnen bijdragen aan meer betrokkenheid, begrip en verbinding tussen generaties. Zo wordt een opdracht niet enkel een les, maar ook een kans om te groeien.