Bezoek Coca Cola

Op 20 januari 2020 brachten de leerlingen van 3 Handel en 3 Economie een bezoek aan de multinational Coca-Cola te Wilrijk voor het vak (bedrijfs)economie.

We maakten kennis met “The Coca-Cola Company” via een multimediavoorstelling die startte bij het prille begin. Het eerste Coca-Cola siroopje werd uitgevonden in 1886 door dokter John Styth Pemberton, een apotheker. Niemand kon toen vermoeden dat dit medicijn de best verkochte frisdrank ter wereld zou worden.

Door de Tweede Wereldoorlog waaide “de” Coca-Cola over van Amerika naar Europa. De kleuren rood en wit in het embleem werden bewust gekozen en eveneens toevertrouwd aan een kindervriend “de kerstman”. De sierlijke letters werden ontworpen door de boekhouder. De vorm van het flesje werd bepaald door de winnaar van een tekenwedstrijd, die zich baseerde op het uitzicht van de cacaoboon. Over de geheime formule van het Coca-Cola concentraat kwamen we niets te weten. Slechts 3 personen op de hele wereld kennen deze geheime formule.

In België en Luxemburg vind je drie productievestigingen, vier verkoopvestigingen en zes distributiecentra. Het hoofdkantoor bevindt zich in Anderlecht. Een grote groep personen houdt zich permanent bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten. In een speciale verlichte ruimte maakten we kennis met alle producten die het bedrijf produceert zoals Fanta, Sprite, Aquarius, fruitsappen, …

Het bedrijf doet zeer veel inspanningen om milieuvriendelijk te zijn. Er wordt bijvoorbeeld zeer spaarzaam omgesprongen met water. Het water dat gebruikt wordt om flessen te spoelen, wordt opnieuw gebruikt om bakken te spoelen en vrachtwagens te wassen. Er wordt eveneens zeer efficiënt omgegaan  met energieverbruik. De fabriek is voorzien van spaarlampen en er werden zonnepanelen geplaatst om zelf groene elektriciteit te produceren.

Alvorens de rondleiding in de fabriek begon, moest iedereen een haarnetje opzetten voor de hygiëne. Elke leerling werd voorzien van een luisterapparaat om de uitleg van de gids duidelijk te kunnen volgen. Er was immers veel lawaai van de draaiende machines in de fabriek. In de eerste afdeling worden de flesjes geselecteerd, gesorteerd en gespoeld. Vervolgens zagen we de PET-blazerij, waar de plastieken preformen omgevormd worden tot flessen van 0,25 l, 0,5 l, 1,5 l en 2 l. Nadien worden de flessen gevuld met frisdrank, die gemaakt wordt in de siroopzaal. De flessen worden automatisch voorzien van een dop. Tot slot worden de flessen per zes met folie verpakt en naar het magazijn gebracht. Daar wachten de vrachtwagens om geladen te worden door de heftrucks. Het bedrijf maakt gebruik van het “FIFO-principe”. Deze letters staan voor “First In First Out.” De goederen die eerst in het magazijn terechtkomen, worden ook eerst verkocht.

(H. Segers)