Rome

De leerlingen van 6ASO/TSO genoten van hun reis naar Rome. Jaklin Yaramis beperkt zich in haar verslag tot de officiële activiteiten.

"Zaventem, zaterdag 25 maart, 07.30 uur.  Eindelijk was het zover, de reis waar iedereen naar had uitgekeken. Na twee uur vliegen kwamen we eindelijk aan in Rome. Het zag er al veelbelovend uit toen we in het vliegtuig uit het raam keken. We misten wel onze bus naar het centrum, maar dat was gelukkig snel opgelost. Aangekomen in het centrum gingen we te voet naar ons hostel. Iedereen kreeg daar de indeling van de kamers en daarna konden we onze spullen uitpakken en het hostel bestuderen. (We waren heel blij dat we een douche op de kamer hadden.)

De eerste twee dagen konden we niet zo veel doen omdat alle toeristische trekpleisters gesloten waren: vertegenwoordigers van de EU kwamen samen om het verdrag van Rome te vieren. De heer Van de Loo heeft zijn best gedaan om er iets leuks van te maken. Zo hebben we de eerste dag een aantal kerken bezocht, de Spaanse trappen en enkele standbeelden. De tweede dag namen we de trein naar Ostia. Ik vond het daar heel mooi. Alles was in een nog redelijke staat en je kon je voorstellen hoe het er vroeger uitzag. Daar hebben we ook nog een museum bezocht. De zon scheen en dus was ik keiblij. Wie dat wilde, mocht nog even blijven daar om een terrasje doen.

Na elke uitstap  kregen we ’s avonds vrij om te doen wat we wilden. De derde dag zijn we naar het monument van Victor Emanuel gaan zien, en daar hebben we in een glazen lift gezeten.  Dat vond ik kei-eng , want ik heb hoogtevrees. Eenmaal boven aangekomen had je een fantastisch uitzicht over de stad. Het was wel koud hoewel warm weer was voorspeld. Ik moest een trui gaan kopen,...  maar dat was mooi meegenomen.

Het Colosseum was cool. Je ziet het wel op tv, maar als je er dan zelf staat, denk je ‘WOOW da's groot’. Ook binnen was het echt indrukwekkend:  je kon zien waar de mensen zaten en van waar de leeuwen kwamen. Tegenover het Colosseum heb je het Forum Romanum met veel mooie ruïnes.

Op de vierde dag bezochten we Vaticaanstad. We kwamen onderweg zelfs onze scheppersschool tegen. Voor de Sint-Pietersbasiliek moesten we wel anderhalf uur in de rij wachten, maar binnen was alles heel mooi. Op de vijfde dag bezochten we de pleinen.  Vooral de Piazza Navona vond ik prachtig. Zo kwamen we aan onze laatste dag. We moesten onze koffers voor tien uur ingepakt hebben en klaarstaan in de gang. Daarna kregen we tijd om te winkelen en om te gaan eten. Rond halfvier werden we in ons hostel verwacht om te vertrekken en onze bus deze keer wel op tijd te halen. Het is ons gelukt. Om tien uur ’s avonds kwamen we aan in Brussel. Het was een hele leuke ervaring. Ik heb vooral onze belangrijkste bezoeken vermeld, maar we hebben eigenlijk nog veel meer gedaan. Het leukste vond ik natuurlijk het weer: bijna elke dag meer dan twintig graden. Gelukkig hebben ze daar superveel ijskraampjes.

Je kan uren ronddwalen in Rome en je wordt het zeker niet beu."  (J. Yaramis, 6CM)

Avonturen van de laatstejaarsleerlingen.